Jedno z ważniejszych pytań ostatnich lat brzmi: w jaki sposób płacić telefonem. Zwróć uwagę, czy częściej masz przy sobie telefon niż portfel lub torebkę? Jeśli tak, płacenie za rzeczy telefonem może być najwygodniejszą opcją.
Płatność telefonem – zalety i wady
Oprócz wygody (i po prostu fajności), istnieje kilka praktycznych powodów, dla których warto dokonywać płatności za pomocą urządzenia mobilnego. Bezpieczeństwo jest jednym z nich. Mobilne narzędzia płatnicze mogą zapewnić większe bezpieczeństwo niż tradycyjne karty z paskiem magnetycznym. Karty, które są podatne na skimming i naruszenia danych (chociaż ta korzyść maleje wraz z przejęciem kontroli przez karty chipowe i PIN). Ponadto, jeśli masz otwartych kilka kart, łatwiej jest wybrać metodę płatności, którą chcesz, bez konieczności noszenia ze sobą wielu kart. Istnieje kilka sposobów dokonywania płatności elektronicznych telefonem. Na przykład możesz chcieć wysłać pieniądze znajomym lub zapłacić kontrahentowi, który nie ma terminala płatniczego. Możesz też chcieć po prostu zbliżać telefon do terminala płatniczego. Idealne rozwiązanie, jeśli używasz smartfona do pracy.
W jaki sposób płacić telefonem – czego potrzebujesz?
Zgodne urządzenia
Do dokonywania płatności może być potrzebny telefon z włączoną funkcją Near Field Communication (NFC). NFC umożliwia telefonowi komunikowanie się z terminalem płatniczym sprzedawcy za pomocą fal radiowych, a nowsze telefony prawdopodobnie mają dostępny sprzęt NFC. Jednak nie zawsze potrzebujesz komunikacji NFC – w przypadku niektórych sprzedawców możesz przetwarzać płatności całkowicie online. Sprawdź co preferuje twój ulubiony sklep.
Portfel mobilny
Aby płacić telefonem, zazwyczaj musisz przechowywać informacje o płatności w portfelu mobilnym. Aby to zrobić, wprowadź dane swojej karty kredytowej, debetowej lub konta bankowego do portfela (wpisując je lub robiąc zdjęcie karty). Alternatywnie możesz połączyć portfel z innym kontem płatniczym. Kilka popularnych portfeli mobilnych to:
- Apple Pay
- Google Pay
- Samsung Pay
W jaki sposób płacić telefonem?
Po skonfigurowaniu portfela mobilnego (lub kilku z nich) na urządzeniu możesz dokonywać płatności. W większości przypadków idziesz do kasy lub terminala samoobsługowego jak zwykle. Kiedy nadejdzie czas zapłaty, postępuj zgodnie z instrukcjami sprzedawcy. W wielu przypadkach zbliżasz urządzenie do terminala płatniczego lub delikatnie dotykasz terminalu telefonem. W zależności od urządzenia i portfela mobilnego, przed wykonaniem tej czynności może być konieczne „wybudzenie” telefonu lub odblokowanie portfela. Przed dokonaniem płatności musisz zweryfikować swoją tożsamość (za pomocą kodu PIN, odcisku palca lub innej metody), a następnie nastąpi płatność. Niektórzy sprzedawcy nie są gotowi na płatności mobilne, więc może być konieczne poproszenie o pomoc kasjera. Podobnie niektóre firmy współpracują tylko z określonymi portfelami mobilnymi, dlatego najlepiej jest to sprawdzić przed planowaniem płatności.
W jaki sposób płacić telefonem – czy to jest bezpieczne?
Czy robienie zakupów telefonem komórkowym jest bezpieczne? Płatności mobilne są tak samo bezpieczne, jak korzystanie z karty debetowej, a pod pewnymi względami praktyka ta jest bezpieczniejsza. Opisane powyżej portfele mobilne ukrywają twoje informacje przed sprzedawcami. Możesz zapłacić kartą, ale sprzedawca nie widzi rzeczywistych informacji o twojej karcie kredytowej. Takich jak numer karty, data ważności lub kod zabezpieczający. Zamiast tego używają losowych „tokenów” do uwierzytelnienia twojej płatności. Warto rozważyć czy taka opcja nie przyda się chociażby w telefonie dla dziecka. Aby się chronić, pamiętaj o następujących kwestiach:
- urządzenia z Jailbreakiem lub zrootowane niosą ze sobą dodatkowe ryzyko – jeśli twoje urządzenie zostanie zainfekowane złośliwym oprogramowaniem, twoje informacje o płatności mogą zostać przejęte.
- Używaj silnych środków weryfikacji tożsamości: długiego kodu PIN, silnego hasła lub cech biometrycznych.
- Korzystaj z funkcji zabezpieczeń, które pomagają znaleźć zgubione urządzenie lub „wyczyścić” zgubione lub skradzione urządzenie.
Wyzwania dotyczące płatności mobilnych
Płatności mobilne mogą znacznie ułatwić Ci życie. Ale możesz jeszcze nie chcieć wychodzić z domu bez innych form płatności. Sprzedawcy nie do końca zaakceptowali ten pomysł, więc od czasu do czasu trzeba będzie płacić tradycyjnym sposobem. Poza tym pojawia się problem z rozładowaną baterią – im bardziej polegamy na technologii, tym bardziej jesteśmy bezradni, gdy ona zawiedzie. Ostatecznie płacenie telefonem komórkowym może być opcją, z której korzystasz, gdy jest dostępna.